رتبه بندی لوکس چیست؟

دوربین‌های امنیتی معمولاً دارای یک رتبه بندی لوکس هستند. این رتبه‌ بندی نشان‌دهنده شدت نور موجود واقعی است که دوربین می‌تواند باعث تولید تصویر شود.
یک لوکس، با اختصار lx، واحد اندازه‌گیری سیستم بین‌المللی واحدهای (SI) برای شدت نور است. که می‌توان آن را به عنوان قدرت نور که توسط چشم انسان تعیین می شود تعریف کرد. LUX براساس واحد دیگری از اندازه گیری نور به نام لومن است که بر پایه واحد دیگری به نام کاندلا بنا شده است.

رتبه-بندی-لوکس--چیست؟

مقایسه رتبه بندی لوکس :

برای مقایسه، در زیر تعدادی تنظیمات همراه با رتبه‌بندی معادل آن‌ها آورده شده است:
• یک چهارم شب مهتابی حدود ۰.۰۱ لوکس تولید می‌کند.
• ماه کامل در یک شب صاف حدود ۰.۲۷ لوکس تولید می‌کند.
• ماه کامل در یک شب صاف نزدیک استوا حدود ۱ لوکس تولید می‌کند.
• اتاق معمولی خانواده حدود ۵۰ لوکس تولید می‌کند.
• روز تاریک ابری حدود ۱۰۰ لوکس تولید می‌کند.
• نوردهی معمول دفتری در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ لوکس قرار دارد.
• نور مستقیم خورشید می‌تواند از ۳۰,۰۰۰ تا ۱۳۰,۰۰۰ لوکس متغیر باشد.

یک لوکس مقدار نوری است که یک شمع در یک متر فضا پخش می نماید.

رتبه بندی lux دوربین امنیتی :

رتبه-بندی-لوکس

رتبه بندی لوکس دوربین امنیتی بر اساس چندین عامل تعیین می‌شود، سه مورد از آن‌ها لنز، تراشه حسگر و “F-stop” هستند. هرچه درجه LUX یک دوربین امنیتی کم تر باشد، نور کمتری برای دوربین مورد نیاز است تا یک تصویر (ویدئو)قابل استفاده تولید کند.
هنگام در نظر گرفتن فناوری تراشه حسگر و رتبه‌بندی لوکس، اصولاً دو نوع تراشه برای تولید تصویر استفاده می‌شود، CMOS و CCD. تراشه‌های CMOS معمولاً نیاز به شدت نوری بیشتری نسبت به تراشه‌های CCD دارند و بنابراین دوربین‌های ساخته شده با این تراشه‌ها رتبه‌بندی لوکس بالاتری دارند. به طور کلی، هرچه حساسیت سنسور بیشتر باشد و در نتیجه نور کمتری برای تولید تصویر مورد نیاز باشد، هزینه دوربین نیز بالاتر خواهد بود.

لنز :

علاوه بر حساسیت تراشه CCD یا CMOS، لنز نیز می‌تواند رتبه بندی لوکس را تحت تأثیر قرار دهد. بایستی به این نکته توجه داشته باشید که لنزها نور را از خود عبور می دهند و هرچند هم که تمیز و شفاف به نظر بیایند باز هم مقداری از نور دریافت شده را جذب می کنند. از مهم ترین عواملی که باعث افزایش لوکس در این مورد می شود شامل موارد زیر است:
وجود فیلتر ویژه روی لنز دوربین
اندازه بزرگتر از حد معمولی لنز
طراحی خاص شکل ظاهری لنز

F-STOP :

دوربین دارای یک روزنه یا سوراخ است که نور قبل از فعال‌سازی تراشه از طریق آن عبور می‌کند. که به آن دیافراگم یا گاهی به عنوان “F-stop” اشاره می‌شود. هر چه F-stop کمتر باشد، تصویر نزدیک‌تر به دوربین باقی خواهد ماند. اگر دیافراگم در F-stop بالا باشد، اشیاء دورتر در فوکوس هستند. برای تولید تصویر واضح، نور کمتری برای F-stop های کم مورد نیاز است. برای F-stop بزرگتر نیاز به نور بیشتری است. بیشتر دوربین‌ها F-stop ثابتی ندارند. عنبیه اندازه این دهانه را کنترل می کند و در اغلب موارد در صورت نیاز آن را تغییر می دهد.

درجه لوکس دوربین های مداربسته :

بیشتر دوربین‌های امنیتی با رتبه بندی لوکس ۱.۰ یا کمتر عمل می‌کنند. برخی از دوربین‌ها دارای رتبه‌بندی LUX به میزان ۰.۰۰۳ LUX هستند. اگر یک دوربین دارای درجه بندی ۰.۰ LUX باشد باید یک دوربین مادون قرمز باشد زیرا درجه بندی ۰.۰ LUX به این معنی است که هیچ نوری در دسترس نیست و بنابراین نمی توان یک تصویر را ثبت کرد، مگر اینکه از طریق تصویربرداری مادون قرمز باشد.

نتیجه گیری :

عوامل زیادی وجود دارند که رتبه بندی لوکس دوربین امنیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شما می توانید با تکنسین امنیتی خود در این مورد صحبت کنید. تکنسین های حرفه‌ای می‌توانند به شما در انتخاب دقیق دوربین با رتبه‌بندی لوکس مناسب برای برنامه مورد نیازتان کمک های لازم را انجام دهند.

امیدواریم مقاله فوق توانسته باشد هر چند اندک در جهت جلوگیری متضرر شدن خریداران دوربین مداربسته اطلاعاتی را به نظر برساند . در آخر پیشنهاد می شود ، همواره در خرید ها کسب اطلاعات را فراموش نکنید .

همکاران ما در شرکت ایمن تصویر امرتات نیز همواره آماده ارائه راهنمایی و مشاوره در خرید دوربین مداربسته می باشند .

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com