ردیابی اشیاء در حرکت با دوربین PTZ

دوربین‌ PTZ امروزه یکی از قدرتمندترین دوربین‌های امنیتی در بازار است. این سیستم ها قابلیت چرخش (پن)، جلو و عقب (تیلت) و زوم را دارا هستند؛ بنابراین به نام دوربین‌های PTZ شناخته می‌شوند. چرخش به این دوربین‌ها این امکان را می‌دهد که حرکت کنند و یک منطقه افقی وسیع را نظارت کنند، در حالی که تیلت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به بالا و پایین بنگرند. زوم کردن به قابلیت این دوربین‌ها برای فوکوس کردن روی یک مکان خاص در دید خود اشاره دارد. این سه ویژگی با هم ترکیب می‌شوند تا دوربین‌هایی ایجاد شود که می‌توانند هر چیزی را در دید خود نظارت کنند، که اغلب به ۳۶۰ درجه معروف هستند.

ردیابی-اشیاء-در-حرکت-با-دوربین-PTZ

ردیابی افراد با دوربین PTZ :

ردیابی کردن یک شخص یا یک موضوع با یک دوربین PTZ نیازمند دانش و تجربه است. مانند هر محصول دیگری، برخی از دوربین‌های PTZ با استانداردهای بالاتری ساخته شده‌اند. همچنین دو روش مختلف برای ردیابی با دوربین وجود دارد: دستی یا خودکار. گام اول در ردیابی اشیاء یا افراد با دوربین PTZ، شناخت قابلیت‌ها و محدودیت‌های دوربین است.

اینکه یک دوربین چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی انجام نمی‌دهد، به ترکیبی از دوربین و رایانه متصل به دوربین بستگی دارد. در اکثر موارد، یک رایانه سیستمی چندین دوربین امنیتی را نظارت می‌کند.

قابلیت چرخش (PAN) :

دوربین PTZ

دوربین‌ PTZ سنتی قادر به چرخش در یک منطقه است. هر زمان که چیزی قابل بررسی پیدا کنند، می‌توانند بر روی آن زوم کنند و آن را ردیابی کنند. اکثر دوربین موجود امروزی تنها می‌توانند بر روی یک منطقه تمرکز کنند. با اینکه ممکن است بتوانند به هر جهتی نگاه کنند، اما نمیتوانند یک نظارت ثابت ۲۴ ساعته در یک جهت داشته باشند.
بهترین دوربین‌های PTZ در بازار می‌توانند همزمان به چند جهت نگاه کنند. این دوربین‌ها می‌توانند به صورت ۳۶۰ درجه اطراف خود را نظارت کنند. برای کسی امکان مخفی ماندن از این دوربین‌ها غیرممکن است، اما این دسته از دوربین‌ها گران‌قیمت‌تر از دوربین‌های PTZ هستند که تنها در یک جهت نگاه می کنند. یک دوربین که به طور مداوم در حال چرخش است، ممکن است همانند یک دوربین PTZ با دید ۳۶۰ درجه عمل کند و اغلب از لحاظ هزینه کمتر از دوربین دیگر باشد.

قابلیت tilting :

دوربین‌های PTZ می‌توانند با استفاده از موتورهای کوچک به بالا و پایین حرکت کنند. این همچنین روشی است که برای چرخش برای پویش یک منطقه استفاده می‌شود. تقریباً تمام دوربین‌های PTZ این قابلیت را دارند تا نیازهای اکثر کسب و کارها را برآورده کنند. با این حال، برخی از دوربین‌ها نسبت به دیگری هنگام چرخش صدای بلندتری دارند. با پیشرفت تکنولوژی، این موضوع در حال تبدیل شدن به یک مشکل جزئی است، اما هنوز دوربین هایی در بازار وجود دارند که دارای موتورهای با صدای بلند هستند. این‌ها ممکن است ارزان‌تر باشند و صدای آن‌ها ممکن است مشکلی نباشد. اما برای دوربین PTZ پیشرفته، صاحبان کسب و کار باید به دقت به قابلیت چرخش و حرکت بالا و پایین بی‌صدا دوربین‌ها دقت کنند.

قابلیت زوم :

دوربین‌ PTZ از دو روش برای زوم استفاده می‌کنند، زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. این نوع زوم ها مشابه آنهایی هستند که در دوربین های مصرفی و دوربین های فیلمبرداری استفاده می شوند.آن‌ها تأثیر مستقیمی بر رزولوشن تصویری دارند که در زوم‌کردن و بیرون آوردن آن مهم است.
زوم اپتیکال با حرکت دو لنز درون دوربین به یکدیگر نزدیکتر یا دورتر می‌شود. هنگامی که لنزها حرکت می‌کنند، دوربین قادر به فوکوس بر روی فواصل مختلف می‌شود. بنابراین، تصویر زوم شده از یک لنز اپتیکال تصویر واقعی است که دوربین دیده است. آن تصویر تا زمانی که دوربین به وضوح فوکوس کرده باشد، با کیفیت خواهد بود.

زوم دیجیتال یک تصویر گسترده از یک منطقه را ضبط می‌کند. سپس کاربر می‌تواند با استفاده از یک رایانه زوم کند. در ابتدا به نظر می‌آید که فرآیند یکسان است. زوم دیجیتال تنها می‌تواند یک بخش از یک عکس یا ویدیوی گسترده را بزرگ‌تر کند. رایانه اندازه هر پیکسل را افزایش می‌دهد. بنابراین، زمانی که زوم دیجیتال بسیار زیاد باشد، ذره‌بین و کیفیت تصویر را از دست خواهد داد.
زوم اپتیکال به طور تکنیکی تصویری روشن‌تر از زوم دیجیتال ارائه می‌دهد. اینکه یک کسب و کار به قابلیت زوم اپتیکال نیاز دارد یا خیر، بستگی به منطقه‌ای که در حال نظارت بر آن است و اشیاءی که می‌خواهد ردیابی کند، دارد. یک لنز اپتیکال با کیفیت می‌تواند صدها فوت دورتر را ببیند یا بتواند بر روی جزئیات بسیار کوچک در یک اتاق فوکوس کند. با این حال، این لنزها هزینه‌بر هستند. هر صاحب کسب و کار باید تصمیم بگیرد که آیا زوم اپتیکال گران قیمت است یا خیر.

قابلیت اعتماد :

نکته مهم دیگر قابلیت اطمینان دوربین PTZ است. از این گذشته، اگر دوربینی خراب شود، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر خوب است، نمی تواند هیچ حرکتی را ردیابی کند یا فیلمی را ضبط کند. اکثر دوربین‌ها به طور کلی قابل اعتماد هستند، اما شما باید بررسی‌هایی درباره سازنده دوربین داشته باشید. شرکت‌هایی با سابقه طولانی در این صنعت و یک سابقه خوب احتمالاً قابل اعتماد‌تر از کسانی هستند که فقط چند ماه است که در این صنعت فعالیت دارند. قطعات متحرکی برای دوربین های ptz استفاده می شوند. که بهترین تولیدکنندگان، گارانتی های عالی برای این قطعات متحرک فراهم می‌کنند. توصیه‌های تکنسین‌ها نیز می‌تواند منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد قابلیت اطمینان یک سیستم دوربین باشد.

رایانه و نرم افزار :

جنبه نهایی یک سیستم امنیتی دوربین PTZ که باید درک شود، رایانه و نرم‌افزاری است که آن را اجرا می‌کند. چندین برنامه نرم‌افزاری در بازار موجود است. در اکثر موارد، تولیدکنندگان یک نرم‌افزار خاص را توصیه می‌کنند یا حداقل برنامه‌های نرم‌افزاری امنیتی که با دوربین‌هایشان سازگار هستند را فهرست می‌کنند. افرادی که یک سیستم امنیتی نصب می‌کنند، باید برای راهنمایی در مورد استفاده از نرم‌افزار، به تکنسین‌ها و نمایند‌های فروش اعتماد کنند. شرکت‌هایی که دوربین‌ها را فراهم می‌کنند، همچنین باید قادر باشند به افراد نشان دهند چگونه از نرم‌افزار استفاده کنند.

دوربین‌های امنیتی PTZ باید قابلیت فوکوس روی یک شیء و سپس چرخش سریع داشته باشند. آن‌ها باید قادر به ردیابی یک شخصی باشند که در حال دویدن است. در برخی حالات، یک دوربین PTZ باید بتواند اتومبیلی را که با سرعت نسبتاً بالا در حال رانندگی است را دنبال کند. رایانه‌ای که این دوربین ها را اجرا می‌کند، باید قدرتمند بوده و به سرعت بتواند دستورات دوربین یا دوربین‌ها را هدایت کند. در چند حالت، یک رایانه دفتری که برای وظایف روزانه دیگر هم استفاده می‌شود، می‌تواند همچنان یک دوربین PTZ را اجرا کند. اما بیشتر اوقات، یک رایانه اختصاصی برای اجرای سیستم امنیتی لازم خواهد بود. شرکت‌های بزرگ حتی ممکن است به یک سرور اختصاصی نیاز داشته باشند.

ردیابی دستی : 

ردیابی دستی نیاز به یک فرد دارد که باید به طور مداوم دوربین‌های امنیتی را نظارت کند. که این امر باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی سیستم های امنیتی می شود، زیرا کسی باید همیشه به عنوان نگهبان کار کند. مزیت ردیابی دستی این است که نگهبان کنترل کامل بر روی آنچه دیده می‌شود دارد.

ردیابی خودکار : 

دوربین‌ PTZ اکثرا دارای ردیابی خودکار هستند. این دوربین‌ها به تنهایی قادر به شناسایی حرکت و زوم بر روی آن هستند. آن‌ها قادر به پیگیری هر شیء یا شخصی هستند که در سراسر میدان دید آن ها در حال حرکت است. برای انجام این کار هیچ نیازی به انسان نیست. در پیگیری خودکار، کسی نیازی به پرداخت حقوق برای نظارت بر دوربین‌ها ندارد. با این حال، در صورت نفوذ، کسی برای تحقیق فوری وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری :

شما می توانید ردیابی خودکار را با ردیابی دستی ترکیب کنید. اغلب اماکن بزرگ دارای تعداد زیادی دوربین از جمله دوربین‌ PTZ هستند که برای یک نفر امکان نظارت بر این تعداد دوربین امکان پذیر نیست، اما می‌تواند تمرکز خود را بر روی یک دوربینی تنظیم کند که توسط ردیابی خودکار فعال شده است. امیدواریم نکاتی که در بالا گفته شد برایتان مفید بوده باشد در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان ما مطرح نمایید.

امیدواریم مقاله فوق توانسته باشد هر چند اندک در جهت جلوگیری متضرر شدن خریداران دوربین مداربسته اطلاعاتی را به نظر برساند . در آخر پیشنهاد می شود ، همواره در خرید ها کسب اطلاعات را فراموش نکنید .

همکاران ما در شرکت ایمن تصویر امرتات نیز همواره آماده ارائه راهنمایی و مشاوره در خرید دوربین مداربسته می باشند .

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com