آشنایی با دوربین های مداربسته چشم ماهی

دوربین های مداربسته چشم ماهی یکی از جدیدترین محصولات صنایع نظارتی مدرن می باشند که به دوربین های ۳۶۰ درجه چشم ماهی یا Fisheye نیز مرسوم هستند. این دوربین با قابلیت‌های جدید و بدیع توانسته است که مزیت‌های قدرتمندی را ارائه نماید و در این چند ساله مورد استقبال متخصصین و مشتریان این صنف قرار گیرد.
با توجه به درک مصرف کنندگان و رشد دانش ایشان، دوربین‌های مداربسته چشم‌ماهی محبوبیت بالایی داشته است. دوربین‌های مداربسته چشم ماهی با بهره گیری از دانش بالا در زمینه تصویر برداری و نرم افزار، به صورت کارا در سامانه‌های نظارت تصویری عمل می‌نماید و عموم مصرف کنندگان تمایل به استفاده از آن‌ها دارند.
یکی از ارکان مهم در موفقیت یک کسب و کار توسعه و ارتقای امنیت و ایمنی در آن کسب و کار است و این امر مستلزم بررسی و تجزیه و تحلیل تهدیدها و آسیب پذیری‌ها است.

ارتقا امنیت ملک و دارایی شما می‌تواند به صورتی مقرون به صرفه پیاده سازی شود و این امر باید از نظر اقتصادی کاملا توجیه پذیر باشد، به بیان دیگر ارتقای امنیت نه تنها از وقوع جرم جلوگیری می‌نماید بلکه آرامش و آسودگی خاطر شما را فراهم خواهد نمود. استفاده از دوربین‌های مداربسته چشم ماهی یکی از راه‌های مقرون به صرفه است که می‌تواند امنیت را در قلمرو کسب و کارتان ارتقا دهد.

طراحی دوربین های مداربسته چشم ماهی :

لنزهای دوربین های مداربسته چشم ماهی در مقایسه با لنزهای معمولی محدوده وسیع‌تر و بزرگتری را می‌توانند تصویر‌برداری و ذخیره سازی نمایند و بدین جهت مورد استقبال کارشناسان و مصرف کنندگان این صنف قرار گرفته است و استفاده از آن روندی رو به رشد دارد.
دوربین‌های مداربسته چشم ماهی، به صورت یک نیم کره است و به راحتی می‌توان در مکان‌های مختلف آن را نصب کرده و از آن بهره‌برداری نمود. دوربین‌های مداربسته چشم ماهی می توانند با رزولوشن بالا کلیه نقاط مقابل دوربین را رصد نمایند و به نسبت دوربین‌های معمولی کمترین نقاط کور را داشته باشند.

در مکان‌های بزرگ و وسیع، نقاط کور سبب افزایش نگرانی صاحبان صنایع شده است و سارقان و متجاوزان به شناسایی این نقاط می‌توانند به سازمان نفوذ کرده و به اهداف شوم خود برسند. نمای پانوراما که توسط دوربین‌های مداربسته چشم ماهی فراهم می‌شود، تضمین می‌کند که تمامی بخش‌ها و نقاط مقابل دوربین پوشش داده شده و رصد شوند.

مهمترین مزیت دوربین های مداربسته چشم ماهی، توانایی تصویر برداری یک محیط وسیع توسط یک لنز چشم ماهی fisheye است، این لنز شبیه چشم ماهی است.

مکان های مناسب برای نصب دوربین های مداربسته چشم ماهی :

مکان‌های وسیع و بزرگ همواره یک چالش برای سامانه‌های نظارت تصویری به شمار می‌رفتند و دلیل اصلی این امر این بود که اکثر دوربین‌های متداول در سامانه‌های نظارت تصویری در فواصل طولانی کیفیت ویدیو را از دست می‌دهند.
دوربین‌های مداربسته چشم ماهی می‌توانند کیفیت ویدیو را در محدوده‌های وسیع حفظ نمایند و صاحبان کسب و کار برای حفظ دارایی و نظارت بر چرخه کار قادر خواهند بود از این دوربین استفاده نموده و از نوآوری‌ها و خصایص بدیع آن بهره گیرند.
در صورت تعبیه دوربین های مداربسته چشم ماهی در یک نقطه مرکزی، محدوده‌ای وسیع پوشش داده خواهد شد و این دوربین منطقه مربوطه را به صورت تصاویر ۳۶۰ درجه پانوراما با زاویه دید بزرگی زیر نظر خود خواهد گرفت و برای اپراتور این تصاویر را ارسال می‌نماید.
بسیاری از صاحبان کسب و کار استفاده از دوربین‌های مداربسته چشم ماهی را به نسبت سایر دوربین‌های امنیتی ترجیح می‌دهند. اگر چه دوربین‌های مداربسته چشم ماهی بسیار موثر و کارا عمل می‌نمایند اما توصیه می‌شود این دوربین‌ها در مناطق بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.
با استفاده از حداقل دوربین‌ها شما می‌توانید به طور موثر یک سامانه امنیتی کامل و کارا را پیاده سازی کرده و توسط آن بسیاری تهدیدها از تمام زوایا در سامانه نظارت تصویری شناسایی کنید. در بخش زیر ویژگی‌های منحصر به فرد دوربین‌های مداربسته چشم ماهی ۳۶۰ درجه تشریح می‌گردد.

کاربردهای دوربین های ۳۶۰ درجه چشم ماهی :

همانطور که قبلا اشاره شد دوربین‌های مداربسته چشم ماهی در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربردهای مختلف دوربین‌های مداربسته چشم ماهی سبب شده است که صاحبان کسب و کار و مالکان فرصت‌های جدید را برای محافظت از دارایی خود داشته باشند، مخصوصا نظارت بر افراد در این حوزه بسیار بهینه تر خواهد شد.
در بخش زیر لیستی از کاربردهای دوربین‌های مداربسته چشم‌ ماهی تشریح گردیده است و موقعیت‌هایی که این دوربین بیشترین اثربخشی را دارد اشاره خواهد شد.

نظارت بر کارکنان ( دفاتر کاری باز ) :

متاسفانه بسیاری از تهدیدها وارده به یک کسب و کار و یا مخاطرات موجود بر فضای اداری از داخل سازمان نشات می‌گیرد. سرقت توسط کاربران  سبب خسران میلیونی به ادارات و کسب و کار شده است.
کارکنان نه تنها با سرقت اسناد و دارایی های با ارزش سبب بروز خسران به شرکت می‌شوند بلکه با هدر دادن زمان و یا عدم انجام وظایف کاری خود در زمان مربوطه، خسارت دیگری را به شرکت وارد خواهند کرد. کارکنان با از دست دادن زمان خسارت میلیونی را به سازمان خود وارد کرده و سبب اختلال در بهره‌وری خواهند شد.
وجود دوربین های مداربسته چشم ماهی ۳۶۰ درجه سبب می‌شود که کارکنان پاسخگوی وظایف خود بوده و مدیران اطمینان خواهند داشت که وظایف به موقع انجام خواهد شد. این امر برای دفاتر کاری باز و یا اداره‌هایی که اتاق‌های وسیع دارند بسیار مثمرثمر خواهد بود.

تشخیص مخاطرات و تهدیدها ( مکان های عمومی ) :

تشخیص تهدیدها و ریسکهای موجود در مکان‌های عمومی یکی از معضلات و نگرانی بسیاری از صاحبان این مکان‌ها به شمار می آید چرا که امروزه تیراندازی‌ها در این مکان‌ها در بسیاری از کشورها شیوع یافته است و ارتقا امنیت برای آن جزئی لاینفک به شمار می‌آید.
علاوه بر مطلب فوق الذکر نگرانی و تهدیدات دیگری که وجود دارد، درگیری‌ها و دزدی‌ها و کیف‌قاپی‌ها است که باید در این مکان‌ها نظارت شده و با نصب سیستم‌های نظارت تصویری از ارتکاب آن جلوگیری به عمل آید. با نصب دوربین های مداربسته چشم ماهی در یک مکان استراتژیک و حیاتی می توان از به وقوع پیوستن تهدیدها جلوگیری نمود و با نظارت بر آن مسائل مشکوک را تشخیص داد.
پرسنل حراست و نیروی انتظامی با مانیتور و نظارت دائمی این مکان‌ها از وضعیت موجود مطلع شده و می‌توانند اقدامات لازم را در زمان مورد نیاز انجام دهند.

دوربین های مداربسته چشم ماهی مناسب برای تشخیص حادثه در پارکینگ ها و گاراژها :

همواره پارکینگ‌ها و گاراژها یکی از اهداف مناسب برای سارقان و خرابکاران بر شمارده می‌شود. آسیب پذیری یک گاراژ برای سرقت و خرابکاری به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به روشنایی و زمان روز، محدوده پارکینگ و تعداد نفرات پرسنل حراست اشاره نمود.
خودروهایی که در شب در پارکینگ باقی می‌مانند در این مکان‌ها بسیار آسیب پذیر هستند و در این میان دوربین‌های مداربسته چشم ماهی ۳۶۰ درجه برای این مناطق کارا و مفید خواهد بود و تمامی مناطق تحت پوشش خود را همچون عقابی تیزبین زیر نظر خواهد گرفت. بسیاری از صاحبان پارکینگ‌ها استقبال بی‌نظیری را از این دوربین‌ها داشته‌اند.

صاحبان وسایل نقلیه با مشاهده این دوربین‌ها، خودروی خود را در این مکان‌ها پارک خواهند نمود و سارقان و مجرمان برای انجام کارهای خود به سراغ پارکینگ دیگر خواهد رفت. در صورت وقوع جرم به کمک دوربین‌های ۳۶۰ درجه مستندات و مدارک مناسبی تهیه و تنظیم می‌شود و به نیروی انتظامی ارائه خواهد شد که به کشف جرم کمک شایانی می‌نماید.
این کار برای برگشت اموال مسروقه کمک خواهد نمود.

پیشگیری از سرقت در فروشگاه های خرده فروشی :

یک فروشگاه و سوپر مارکت اهمیت محافظت از کالاها را به خوبی درک می‌نماید و می‌داند در صورت سرقت کالاهای خرد باید سریعاً اقدام به واکنش نماید. وجود دوربین‌های مداربسته چشم ماهی در مکان‌های مختلف فروشگاه‌ها نظیر راهروها و سالن‌ها سبب می‌شود مغازه داران به راحتی محدوده کسب و کار خود را رصد کرده  و آسودگی خاطر را برای خود به ارمغان آورند.

وجود این دوربین‌ها در فروشگاه مانعی برای جیب بری نیز خواهد شد و از همه مهم‌تر از سرقت مسلحانه نیز جلوگیری خواهد نمود.

هیچ مجرمی نمی‌خواهد که ردپای سرقت خود را باقی بگذارد و یا از جرم خود مستندی باقی بماند بنابراین با دیدن دوربین‌های مداربسته چشم ماهی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند که این امر سبب امنیت و ایمنی فروشگاه شما خواهد شد. با حضور دوربین‌های مداربسته چشم ماهی سرقت از صندوق‌ها و یا سرقت کالاها توسط کارمندان به طور کلی حذف می‌شود و نگرانی در این باره نیز وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری :

ما در این مقاله به بررسی فناوری دوربین‌های مداربسته چشم ماهی و کاربرد آن‌ها پرداختیم. در این بررسی مکان‌هایی که این دوربین‌ها کارایی موثرتر و بهینه‌تری دارند نیز معرفی نمودیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید به همکاران ما تماس حاصل نمایید تا به سوالات شما پاسخ دهند.

امیدواریم مقاله فوق توانسته باشد هر چند اندک در جهت جلوگیری متضرر شدن خریداران دوربین مداربسته اطلاعاتی را به نظر برساند . در آخر پیشنهاد می شود ، همواره در خرید ها کسب اطلاعات را فراموش نکنید .

همکاران ما در شرکت ایمن تصویر امرتات نیز همواره آماده ارائه راهنمایی و مشاوره در خرید دوربین مداربسته می باشند .

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com