انواع روش های فشرده سازی تصویر

امروزه در صنعت نظارت تصویر و دوربین های مداربسته مدیریت فضای ذخیره سازی می باشد . نوع فشرده سازی تصاویر به دلیل ارتباط مستقیم با میزان اشغال فضای ذخیره سازی ارتباط مستقیم دارد . با رشد تکنولوژی فرمت های ذخیره سازی جدیدی وارد عرصه ی دوربین مداربسته شده اند که توانسته اند مدیریت فضای ذخیره سازی را بهینه سازی نمایند . در این مقاله به بحث و بررسی انواع روش های فشرده سازی خواهیم پرداخت .

H.264-H.265

مکانیزم فشرده سازی

پروسه ی فشرده سازی از طریق الگوریتم مشخص انجام می شود . به این شکل که ابتدا دوربین تصاویر را با یک الگوریتم خاص کد می کند . (Encode) و در دستگاه استندالون با همان الگوریتم کد گشایی (Decode)  می شود .

تفاوت های H.265 با H.264

استاندارد H.265 از چند لحاظ با H.264 متفاوت است .
تفاوت اصلی این است به لطف HEVC حجم فایل ها کاهش یافته و به همین دلیل پهنای باند مورد نیاز از جریان های زنده ویدئویی کاهش می یابد .

بر خلاف استاندارد H.264  به جای ماکروبلوک ها ، استاندارد H.265 پردازش اطلاعات بر روی CTUs می تواند به اندازه ی ۶۴*۶۴ بلوک پردازش کند که این عدد (H.264) 4*4 به ۱۶*۱۶ بود.

فشرده سازی در صنعت دوربین مداربسته بسیار مهم می باشد ، زیرا ارتباط مستقیم با مدیریت پهنای باند و مدیریت فضای ذخیره سازی دارد . برای استفاده از یک الگورتیم خواص باید هم دوربین هم دستگاه استندالون از آن الگوریتم پشتیبانی کنند . 

علاوه بر اندازه ی بزرگتر CTU  ، HEVC دارای جریان حرکت بهتری می باشد . این به این معنی می باشد که HEVC نیاز به سخت افزار پیشرفته تری مانند Bax center pro ، دارد تا قادر به فشرده سازی داده ها باشد .
با این حال برای تماشای تصاویر H265نیاز به ، پهنای باند کمتری دارید همچنین جریان ویدئو های ۴K را بیش از پیش امکان پذیر می کند .

آشنایی با روش فشرده سازی H.264

H264 یک استاندارد برای فشرده سازی تصاویر می باشد که فشرده سازی و توزیع محتوای دیجیتال را انجام می دهد . این کار با پردازش فریم های ویدیوئی با استفاده از یک استاندارد فشرده سازی مبتنی بر محدوده ی حرکتی انجام می شود .
همچنین الگوریتم H.264 نسبت به الگوریتم های قبلی مانند : MJPEG ، MPEG به طور قابل توجهی پهنای باند اشغال و مدیریت فضای ذخیره سازی را بهبود بخشید ، معمولا تصاویر استاندارد H.264 دارای بلوک هایی هستند که اغلب ۱۶*۱۶ پیکسل است .

از آنجا که استاندارد H.265 تصاویر را بسیار کارآمد تر فشرده می کند ، استفاده از آن به عنوان ابزار فشرده سازی ویدئو پهنای باند و میزان ذخیره سازی را تقریبا ۵۰% کاهش می یابد .

جدول زیر پهنای باند H.265 و H.264 را با هم مقایسه می کند .

نتیجه گیری

همواره با رشد تکنولوژی روش های فشرده سازی نیز پیشرفت های زیادی کرده اند استفاده از دوربین های مداربسته دارای تکنولوژی فشرده سازی بروز مانند : H.264 و H.265 و دستگاه های استندالون (NVR/DVR) به عنوان Decode تا حد زیادی می تواند در مدیریت پهنای باند و همچنین کاهش فضای معرفی تاثیر گذار باشد .

تهیه شده در دپارتمان آموزش شرکت ایمن تصویر امرتات فعال در زمینه سیستم های حفاظتی و دوربین

مداربسته ، لطفا ما را از پیشنهادات و انتقادات سازنده خود بهره مند سازید . از حمایت شما سپاسگزاریم .

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com