دوربین مداربسته تحت شبکه چیست ؟

دوربین مداربسته تحت شبکه را با نام های زیادی شامل دوربین های شبکه ای، وب کم و دوربین های پروتکل اینترنتی می شناسند. دوربین مداربسته تحت شبکه برخلاف دوربین های CCTV قدیمی، مزایای متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در ادامه بیشتر با این دوربین ها آشنا شده، نحوه کار آن را بررسی  کرده و به سوالات رایجی که در مورد آن پرسیده می شود پاسخ می دهیم.

دوربین مداربسته وایرالس

طرز کار دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه طرز کار بسیار متفاوتی با نمونه های آنالوگ دارد. دوربین آنالوگ سیگنال ویدیو را از طریق یک کابل هم محور به واحد DVR ارسال می کند. در این سیستم ها، DVR مسئول رمزگذاری و ضبط سیگنال های ویدیویی گرفته شده توسط دوربین است. DVR هم با نرم افزاری طراحی شده است که تنظیمات و گزینه های مختلف دوربین را مدیریت می کند. در یک سیستم امنیتی آنالوگ، DVR برای ضبط ویدیو و تماشای آنها ضروری است.

این یعنی DVR مرکز سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ است و این دوربین ها عموما با استفاده از یک منبع قدرت ۱۲ یا ۲۴ ولت کار می کنند. در مقابل، دوربین مداربسته تحت شبکه یک واحد همه کاره است که می تواند با دسترسی به آدرس IP  دوربین کار کند. این باعث می شود دوربین های تحت شبکه مشابه با سایر دستگاه هایی باشند که نیاز به اتصال به شبکه از طریق کامپیوتر یا سایر دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند، دارند.

بعضی از دوربین های مداربسته تحت شبکه به گونه ای طراحی شده اند که از یک کارت SD برای ذخیره فیلم های ضبط شده استفاده کنند که باعث سهولت ذخیره می شود. این دوربین ها با یک کابل در امتداد شبکه اینترنت داخلی (POE) کار می کنند. دوربین های تحت شبکه دارای رابط کاربری مخصوص به خود بوده و می توان در زمان نیاز هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مدیریت و مشاهده کرد. این دوربین ها ویدیوها را از طریق CAT5 یا CAT6 منتقل می کنند. یکی از مزایای این دوربین ها این است که هر مکان می تواند هر چند تعداد که لازم داشته باشد، به راحتی نصب کند.

در مواقعی که نصب بیش از یک دوربین IP نیاز باشد می توان از یک NVR برای مشاهده و ذخیره چندین خروجی ویدیو استفاده کرد. NVR تا حدودی شبیه به DVR است. البته در دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین ها خودشان مسئول رمزگذاری ویدیوها هستند. سپس NVR ویدیوها را ذخیره کرده و امکان دسترسی به آنها را از یک نقطه مرکزی می دهد. کامپیوترها و سایر دستگاه ها می توانند یک نرم افزار NVR نصب کنند که امکان دسترسی برای کاربران را فراهم می کنند.

 

شبکه های مورد استفاده

سوئیچ شبکه

سیستم های امنیتی معمولا از یکی از انواع شبکه استفاده می کنند که شامل شبکه های سیمی، شبکه های بی سیم و شبکه های خورشیدی است. شبکه سیمی با استفاده از کابل های اترنت (CAT5، CAT6، RJ45) به یک مودم پهنای باند یا روتر وصل می شود.

این شبکه ها معمولا به راحتی قابل نصب و تنظیم هستند البته سرعت آنها کم بوده و می توانند از طریق دسترسی غیرمجاز دستکاری شوند اما می تواند با استفاده از کدگذاری، این نگرانی را کاهش داد. در نهایت، یک شبه خورشیدی داده ها را مشابه با تلفن خورشیدی جا به جا می کند. این شبکه ها کندترین شبکه هستند اما نیازی به LAN برای کار ندارند.

دوربین مداربسته تحت شبکه به لطف قدرت نرم افزاری بالا می تواند تمامی چالش های موجود درحوزه ی نظارت تصویری را مرتفع نمایند .پروتکل ONVIF تطبیق پذیری دربین برندهای مختلف رادردوربین های تحت شبکه به حداکثر رسانده است .

پیش نیاز های لازم برای دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته IP با توجه به مدل آن، نیاز به روتر سیمی یا بی سیم (سوئیچ شبکه POE) ، سرویس اینترنت، یک آدرس IP استاتیک یا یک سرور دامنه داینامیک (DDNS) دارد. کاربران هم باید یک کامپیوتر شخصی مانند لپ تاپ یا کامیپوتر رومیزی برای مدیریت و پیکربندی دوربین، و یک دستگاه ویدیویی که به اینترنت متصل می شود برای استفاده به عنوان مرکز مشاهده از راه دور، داشته باشند. برای ضبط و ذخیره ویدیوها، یک NVR یا کامپیوتر شخصی که نرم افزار NVR روی آن نصب شده باشد لازم است.

NVR و دوربین مداربسته تحت شبکه

NVR ویدیوپارک

قویا توصیه می شود که اگر مشتریان ، دوربین مداربسته تحت شبکه را برای مکان های تجاری یا مسکونی خود تهیه می کنند یکNVR سازگار با آن دوربین هم خریداری کنند. برای آنکه NVR با دوربین سازگاری داشته باشد، سازنده باید NVR را سازگار با نرم افزار، گزینه ها و رابط کاربری که در طراحی دوربین مداربسته تحت شبکه تعبیه شده است، طراحی کند. 
این یکی از موارد مهمی است که در زمان جستجو برای یافتن مناسب ترین دوربین مداربسته تحت شبکه برای ملک خود باید در نظر داشته باشید. برای مثال دوربین های برند RDSبادستگاه های NVR video parkسازگار می باشد.

توصیه می شود اگر مشتری  دوربین video park را خریداری کرد، برای NVR  نیز محصول video parkرا تهیه نماید. این کار باعث ایجاد ارتباطی بی نقص بین دوربین و NVR خواهد بود و کاربران می توانند از قابلیت های کامل دوربین ها استفاده کرده و به گزینه های مختلف دوربین از طریق NVR دسترسی داشته باشند.

این ارتباط به این معنی است که کاربران نیازی ندارند در حین نصب و تنظیمات، به هر دوربین به صورت جداگانه دسترسی داشته باشند به همین دلیل استفاده از سیستم بسیار آسان خواهد بود.

پروتکل ONVIF

در مواقعی که یک کاربر نیاز به جایگزین کردن یک NVR یا افزودن یک دوربین مداربسته جدید داشته باشد می تواند از ONVIF برای ایجاد سازگاری استفاده کند. ONVIF رایج ترین پروتکل مورد استفاده برای دوربین تحت شبکه است تا بتوانند با NVR ارتباط تعاملی داشته باشند. یعنی یک NVR یا دوربینی که با ONVIF سازگاری داشته باشند می توانند با هم ارتباط داشته و خروجی ویدیوهای هر دوربین IP به NVR ارسال شود.

نرم افزار موردنیاز برای دوربین مداربسته تحت شبکه

با توجه به مدل و برند دوربین، ممکن است خرید نرم افزار ضروری یا غیرضروری باشد. معمولا دوربین مداربسته تحت شبکه با نرم افزارهای مورد نیاز خود که برای پیکربندی و استفاده از دوربین لازم هستند، ارائه شده که شامل نرم افزار ضبط ویدیو هم می شود. مدل ها و برندهایی هستند که با استفاده از نرم افزارهای جانبی می توان قابلیت های پیشرفته آنها مانند هشدار شناسایی حرکت ، از طریق ایمیل یا پیامک یا مشاهده چند دوربین به صورت هم زمان را فعال کرد.

در صورتی که کاربری نیاز به ویژگی خاصی در دوربین مداربسته خود داشته باشد، برنامه های NVR وجود دارند که می تواند به صورت جداگانه خریداری شده و قابلیت ها و توانایی های جدیدی را به دوربین اضافه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با تیم فروش ما تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نیاز، در اختیار شما قرار بگیرد.

 

نتیجه گیری

دوربین مداربسته تحت شبکه دارای آیتم ها و آپشن های متعددی می باشد. که متناسب با شرایط مکانی و نوع سوژه باید این آپشن هارعایت شوند.ازاین روتوصیه می شود برای تهیه ی دوربین تحت شبکه از برند معتبر(video park،RDS)استفاده گردد، برندی که هم دارای اصالت کالا و هم دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش معتبر می باشد.

 

امیدواریم مقاله فوق توانسته باشد هر چند اندک در جهت جلوگیری متضرر شدن خریداران دوربین مداربسته اطلاعاتی را به نظر برساند . در آخر پیشنهاد می شود ، همواره در خرید ها کسب اطلاعات را فراموش نکنید .

همکاران ما در شرکت ایمن تصویر امرتات نیز همواره آماده ارائه راهنمایی و مشاوره در خرید دوربین مداربسته می باشند .

 

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com