دوربین مداربسته در پمپ بنزین ها

سیستم نظارتی و دوربین مداربسته در جایگاه های عرضه سوخت یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اجزا امنیتی به شمار می آید، دوربین مداربسته در پمپ بنزین بسیار مهم و ضروری می باشد و نصب صحیح دوربین ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بایستی در بین انواع دوربین مداربسته انتخاب درستی را انجام دهید.

ابتدا باید از نیاز های جایگاه سوخت مطلع باشیم و این که در هر بخش از جایگاه سوخت چه اجزا مهمی وجود دارد، که حتما باید تحت پوشش قرار داده شوند . 

دوربین مداربسته پمپ بنزین

نقاط مهم جایگاه های عرضه سوخت از لحاظ نحوه نصب دوربین مداربسته 

اصل اول این که همه جای جایگاه باید تحت نظارت دوربین مداربسته باشد و هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد.

بررسی نقاط مختلف جایگاه سوخت از نظر نحوه نصب دوربین مداربسته

♦ ۱- قسمت اداری 

♦ ۲- محل استراحت کارکنان 

♦ ۳- سامانه هوشمند و تجهیزات آن 

♦ ۴- سایر بخش های جایگاه از قبیل رستوران و سوپر مارکت و کارواش و  … در صورتی  که به صورت مجتمع خدماتی  رفاهی باشند . 

♦ ۵- محل تخلیه نفتکش 

♦ ۶- مخازن سوخت ( بنزین ، نفت گاز ، cng)

♦ ۷- محوطه جایگاه 

♦ ۸- ورودی و خروجی های جایگاه 

♦ ۹- محل استقرار کارتخوان های پرداخت الکترونیک 

♦ ۱۰- نازل های عرضه سوخت 

♦ ۱۱- تجهیزات cng و مخازن آن 

♦ ۱۲- محل استقرار گاو صندوق و پول های نقد

دوربین مداربسته در پمپ بنزین

چگونه سیستم پایدار و با کیفیت تری داشته باشیم ؟

توصیه می شود حتما نور ورودی و خروجی جایگاه تقویت شود که این امر برای پلاک خوانی در شب بسیار مهم است . 

برای ثبت پلاک خودرو ها در صورتی که شما از دوربین با لنز و زاویه مناسب و قابلیت WDR سخت افزاری استفاده کرده باشید می توانید پلاک خودرو ها را در ورودی جایگاه ثبت کنید ولی در صورتی که در ورودی جایگاه پلاک خوانی با درصد دقت بالا میسر نشد خصوصا در شب شما می توانید برای ثبت پلاک در خروجی های جایگاه از پلاک عقب خودرو ها استفاده کنید ، به دلیل این که در سمت عقب خودرو نور مزاحم کم تری وجود دارد . و کار پلاک خوانی با دقت بیشتری انجام می شود .

برای ثبت پلاک خودرو ها در

صورتی که شما از دوربین با لنز

و زاویه مناسب و قابلیت WDR

سخت افزاری استفاده کرده

باشید می توانید پلاک خودرو ها

را در ورودی جایگاه ثبت کنید

بررسی بعضی از بخش ها از لحاظ دوربین مداربسته می پردازیم 

بخش اداری نیازمند پوشش کلی و مناسب است و بسته به مکان و ابعاد آن می تواند از دوربین های معمولی استفاده گردد . برای سایر بخش های  غیر حساس نیز از همین منوال می توان پیش رفت . 

  بخش سامانه هوشمند و تجهیزات آن حتما باید تحت پوشش دوربین، با مگاپیکسل بالا با ضبط ۲۴ ساعته قرار بگیرد .

محل تخلیه نفتکش حتما باید از دوربین با امنیت بالا استفاده شود ترجیحا دوربین، وندال استفاده شود و قابلیت ضد انفجار داشته باشد . در این بخش نیز حتما باید از رزولوشن بالا و ضبط ۲۴ ساعته استفاده گردد . به هیچ وجه از قابلیت حساس به حرکت در تنظیمات دوربین و دستگاه استفاده نگردد، به علت حساسیت فوق العاده ی تردد کامیون های نفتکش و خطرات موجود و الزام وجود فیلم ضبط شده ی تخلیه سوخت، از سمت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، حیاتی می باشد . 

♦  مخازن سوخت و تجهیزات CNG نیز  مانند بخش تخلیه از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما از تجهیزات پسیو استاندارد و انتخاب دوربین با امنیت بالا با رزولوشن بالا و ضبط ۲۴ ساعته استفاده شود . 

برای دوربین های محوطه جایگاه ، توصیه می شود از دوربین های ترکیبی با لنز ثابت با دید کلی و دوربین های گردان با تعریف نقاط و مسیر های چرخش مناسب و مستمر استفاده شود . 

♦  ورودی و خروجی های جایگاه سوخت بسیار مهم هستند ، دقت کنید برای این بخش حتما از دوربین هایی با لنز زوم مناسب جهت پوشش وقایع و تردد وسایل نقلیه و ثبت پلاک آن ها استفاده شود . حتما این دوربین ها باید قابلیت WDR سخت افزاری بالا داشته باشند .

توصیه می شود حتما نور ورودی و خروجی جایگاه تقویت شود که این امر برای پلاک خوانی در شب بسیار مهم است .

برای ثبت پلاک خودرو ها در صورتی که شما از دوربین با لنز و زاویه مناسب و قابلیت WDR سخت افزاری استفاده کرده باشید می توانید پلاک خودرو ها را در ورودی جایگاه ثبت کنید ولی در صورتی که در ورودی جایگاه، پلاک خوانی با درصد دقت بالا میسر نشد، خصوصا در شب شما می توانید برای ثبت پلاک در خروجی های جایگاه از پلاک عقب خودرو ها استفاده کنید ، به دلیل این که در سمت عقب خودرو نور مزاحم کم تری وجود دارد  و کار پلاک خوانی با دقت بیشتری انجام می شود .

محل استقرار کارتخوان های پرداخت الکترونیک بسیار مهم است زیرا به دلیل اشتباهاتی که در این مکان در حین پرداخت به وجود می آید باید از پوشش کامل برخوردار باشد و حتما باید از دوربین مناسب با رزولوشن بالا و زاویه نصب صحیح استفاده شود تا نظارت کامل و اصولی در این بخش داشته باشیم . 

♦  محل استقرار نازل ها را باید از زاویه ی رو به رو و از زاویه بالا پوشش داد تا هم نحوه سوخت گیری و هم نحوه پرداخت وجه سوخت گیری به صورت کاملا مشخص باشد، که اغلب اشتباهات در پرداخت بهای سوخت و یا عدم پرداخت بهای سوخت و سایر اتفاقات مهم و جایگاه در این مکان اتفاق می افتد . دقت شود که زاویه رو به رو، برای پوشش  نازل است که در صورتی که کارت راننده جا ماند قابل پیگیری باشد که این امر، بسیار مهم و پر تکرار است و زاویه بالا برای کنترل نحوه سوخت گیری و کلیت امر می باشد . 

با پوشش کامل این منطقه، از اغلب تخلفات مربوطه جلوگیری خواهد شد و کمک بسیار بزرگی به مدیریت جایگاه می کند . 

♦  برای پوشش محل استقرار نازل های نفت و گاز حتما دوربین ها، باید دارای لنز با دید کلی و باز باشند و در ارتفاع بالا نصب شوند زیرا کامیون ها ارتفاع بیشتری نسبت به وسایل نقلیه عادی دارند و در صورتی که در ارتفاع پایین نصب شوند نقطه ی کور ایجاد خواهد شد . 

♦  محل استقرار گاو صندوق و جمع آوری پول نقد را حتما با دوربین های مناسب و رزولوشن مناسب و ضبط ۲۴ ساعته در نظر بگیرید .

یکی از آیتم های بسیار مهم در جایگاه های عرضه ی سوخت 

پس از نصب و راه اندازی باید به این نکته توجه شود که حتما دوربین های نقاط حساس با ضبط ۲۴ ساعته تنظیم شود و به هیچ وجه روی حالت حساس به حرکت، تنظیم نگردند . 

یکی از آیتم های بسیار مهم در جایگاه های عرضه ی سوخت میزان نیاز تعداد روز های ضبط دوربین ها است . 

طبق دستورالعمل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی حداقل باید دو ماه ضبط مداوم صورت گیرد، بنابراین باید مقدار ظرفیت هارد دیسک به خوبی محاسبه گردد و تنظیمات ضبط به صورت بسیار حرفه ای و دقیق انجام شود . 

با توجه به حساس بودن جایگاه عرضه سوخت از لحاظ اینکه یک مکان عمومی و استراتژیک محسوب می شود حتما باید دقت لازم به عمل آید تا مشکلات امنیتی جایگاه کاملا مرتفع گردد ، اغلب مشکلات امنیتی و نظارتی جایگاه عرضه سوخت با در نظر گرفتن یک سیستم جامع

و حرفه ای رفع می شود، در نظر داشته باشید که یکی از آیتم های رتبه بندی جایگاه های عرضه ی سوخت توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، سیستم نظارتی و دوربین مداربسته می باشد که از امتیاز بالایی نیز برخوردار است . 

پس حتما نصب یک سیستم حرفه ای و استاندارد نظارتی و دوربین مداربسته هزینه نیست ، یک سرمایه گذاری بسیار عالی است که سود آن را به راحتی احساس خواهید کرد . 

دوربین در پمپ بنزین

نتیجه گیری

در مقاله ی فوق درباره ی الزامات دوربین های مداربسته مورد استفاده در جایگاه های سوخت آشنا شدیم . برای جلوگیری از ، از دست دادن تصاویر ضبط شده حتما از برند های معتبر دوربین مداربسته استفاده کنید . به خدمات پس از فروش تجهیزات دوربین مداربسته توجه کنید . دوربین ها را در نقاطی نصب کنید که بهترین دید را برای پلاک خوانی داشته باشند .

تهیه شده در دپارتمان آموزش شرکت ایمن تصویر امرتات فعال در زمینه سیستم های حفاظتی و دوربین

مداربسته ، لطفا ما را از پیشنهادات و انتقادات سازنده خود بهره مند سازید . از حمایت شما سپاسگزاریم .

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از تخفیفات ویژه ما باخبر شوید…

wiki.rdsiran.com